Pantang Larang

Seronok pulak bila aku baca pantang larang yang wujud dalam pelbagai kaum ni. Pantang larang ni dari turun temurun lagi. Bg aku, benda yg di “pantang larangkan” itu bkn nya logik pon. Cuma sekadar satu cara org tua utk mengingatkan anak cucu dengan cara halus dan berlapik. Kalo dilanggar pantang larang ni sama jugak dengan x dengar kata org tua. Let’s go through pantang larang yg ada dalam masyarakat Melayu dan Cina…

Masyarakat Melayu:

  • Anak dara jangan menyanyi di dapur, nanti kahwin dengan orang tua.
  • Jangan duduk di atas bantal kerana dipercayai boleh naik bisul.
  • Jangan bergendang dalam rumah, nanti harta habis dicuri oleh orang.
  • Jangan makan berpindah randah nnt kawen banyak.
  • Jangan amik balik brg pemberian kita kat org lain nnt buruk siku.
  • Jangan duduk depan tangga nnt xde org msk minang.
  • Jangan bersiul dalam rumah nnt ular masuk.
  • Jangan mengangkat kaki ketika meniarap, nanti emak mati.
  • Ibu hamil tidak boleh melintas bawah ampaian, nanti anak gagap.

Masyarakat Cina

  • si ibu xboleh cuci rambut lepas melahirkan anak.
  • xleh bercakap pape psl hantu pd waktu malam.
  • jgn sikat rambut depan cermin waktu tgh mlm.
  • xleh menyapu pd hari pertama tahun baru cina.

Ada lagi tak yang korang tau selain drpd ni?

About these ads

4 responses to this post.

  1. jgn bukak payung dlm rumah nnti ular masuk.jgn potong kuku waktu mlm nnti kuku mati.hehe

    Reply

    • Posted by fasha on July 24, 2009 at 11:05 am

      1) sapu sampah,mesti kene sapu bersih2,kalau tak bersih nanti kawin dapat laki yang berjambang.

      2) makam mesti bersih2 @ abiskan sebab klau tak abis nanti nasi menangis….

      Reply

  2. Posted by nay on June 23, 2009 at 3:57 pm

    jgn duk dtngge… t x ad org dtg ming

    Reply

  3. Posted by Amalina on June 26, 2009 at 1:20 am

    Haha..jgn bermaen wak2 snja nnty kne s0rok hantu..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: