wan@kc’s dad

wan

aku nulis ni sb aku agak tersentuh. tringat kat ayah aku kat klantan. kitorang panggil wan. aku ni bengong xhabis, nak ikt pale aku je, org tua tegur xmo dgr. aku ingat 2 benda time aku kecik2 dulu. satu masa skolah rendah. aku tarik muka sb wan amik aku lambat kat sekolah. ms tu darjah 6 kot. dah xde org kat sekolah. aku tjk muka protes, wan KECIK ATI!! blk umah aku dok nangis lam bilik xmo mkn nasik la konon nyer. last2 wan jugak yg panggil mkn. aku mkn akhirnyer… lagi satu time tu dia baiki kete dia sorang2. skali lengan kanan dia tersepit antara pintu keta ngn tiang porch n keta tu mengundur. tayar blkg keter dh xleh bergolek lg dh sbb stuck kat longkang kecik. bayang kan la dia try tolak keta tu ngn sebelah tgn je. seb baik kitorang ada ms tu utk tlg tolak keta tu kedepan balik. ms tu, aku ingat dia dh nak “pergi” dah. dan2 aku nyesal, xmo nakal2 lg dah. aku nangis lam bilik air. dh besar ni, ms tu blom hbs blajar lg. dia pernah cakap yg dia nak aku bg 300 kat dia then aku ckp boleh..xde masalah. tp skg xleh lg la, gaji cukup2 mkn. aku bg kat mak je skg. nak bg kat dia gak sket tp dia kata xyah la. dia xkisah, dia suh simpan duit tu. bila aku dh dpt keje ok pasni, boleh aku bg kat dia skali. Insya Allah. Nama aku yg jd ada ‘ADILAH tu pon sb ayah aku. kakak2 ngn adik aku yg lain mn ada special mcm tu. hehe.. 4 julai 1985, ayah aku kursus kat penang kalo xsilap. balik ngn prebet sapu bila tau aku dh dilahirkan. sll ejek aku gelap then aku akan sll ckp “galap2 pon, anak sape? mcm la dia tu cerah sgt..”. hehe..mmg pon ayah aku lbh kurang aku je kulit dia tp itu sb bila dia keje luar opis, dia keje bwh matahari.

Sepanjang lbh kurang 22 tahun ni, aku ingat wan bg aku 2 helai bj kelawar ms skolah sbg hadiah aku dpt result bagus. g pilih sdiri kat umah tokey batik tu. then dia bg duit sb dpt 8A, siap susun2 lam kad. then ms upper form, dia belikan bj kurung lak. aku suker sgt bj tu tp dh xpadan dh. mmg bj tu agak kecik. gamba ni masa wan ngn umi br sampai dari Mekah lbh kurang 2 tahun lps.

samada ayah kita masih ada atau pon sebaliknya, kita tetap dapat berbakti kepada dia. Bersyukur kita mengenali dan mendapat kasih sayang dia.

lagu ni khas utk semua bergelar bapa. lirik cukup bermakna .

2 responses to this post.

  1. Posted by taylineo on January 11, 2008 at 11:41 pm

    prebet sapu tue aper? apsal nama ko ada tanda kat depat ‘ADILAH? Muka ko mmg agak iras ngan bapak ko.

    Reply

  2. Posted by 'adilah on January 12, 2008 at 9:40 am

    prebet tu adik beradik teksi la tp dia low class. nama aku unik sb aku special. hehe!! tanda tu maknanya lam tulisan jawi nama aku tak di eja ngn huruf alif tp ngn huruf ain. fahamkah?

    Reply

Leave a Reply

