Hello dari Zurich, Switzerland

Bonjour dari negeri org famous untuk jam tangan, chocolate dan banking….🙂 (Actually kat Zurich ni diorng ckp German…kurang French…nnt kat tempat aku belajar, kat Lausanne, diorng ckp French).

So far…ni da masuk hari keempat aku kat sini termasuk hari aku smpi. Aku dok kat rumah kawan Tania (member badminton aku yang dtg sama2 ngn aku untuk belajar) kat satu tempat yang bernama Wipkingen. Its very near to Zurich Town. Nnt Jan 2 ’09 baru aku akan bertolak ke tempat belajar aku iaitu Lausanne.

Aku nak amik kesempatan ni untuk gtau korang betapa hebatnya kenderaan awam kat sini….MEMANG DASYAT GILER AH!!!!! Nak banding ngn Malaysia….no way man!!! Mungkin yg paling dekat Malaysia bole lawan ialah ERL la tapi pergh….itu seciput je beb.

Kat Stesen Flughafen

Kat Stesen Flughafen

Ok so….first of all, all public transportation kat Switzerland are all under 1 company iaitu SBB; train, bus, tram semualah.  Yang membuatkan dia canggih ialah dia punya timing….TEPAT SIOT!!!  Actually bukan setakat tepat tapi lebih awal dari tepat…this happens for ALL the public transport….train, bus and tram…….diorg ada jadual terperici yang mengatakan kol brapa kol brapa dia smpi and dia akan sampai!  Bukan setakat tue…kita bole beli tiket online!  G kat link dia yang aku bg kat atas.  You will see.  Korang boleh klik nak pi mana ke mana and diorg akan bagi jadual perjalanan…bukan setakat 1…tapi beberapa alternatif….dengan masanya and korang bole beli online.  Just print tiket je.  Aku mmg kagum la…mmg sangat kagum la.  Kalau kat msia cmni…xde problem la untuk g keje pon.  Oh…and dia nyer train frekuensi mmg banyak la…so mmg klu miss 1 tren/bas….the next one is like 10mins away….. HEBAT HEBAT HEBAT!!!!!

Contoh Jadual Tram

Contoh Jadual Tram

Jadual Tren

Jadual Tren

Okla….aku rasa setakat ni dulu cerita aku dari negara jauh ni….rindu makanan Malaysia dan kepanasan….!  Kat cni -2c.  Rasa cm nak beku!!!!!!!!!!!!!!  ChowZ!

P/S : Thanks pada semua yg datang untuk hantar aku mlm tue….I really appreciate it…..

6 responses to this post.

  1. I’m impressed. hahaha. well, do take a good care of yourself in Switzerland. Happy 2009 anyway🙂.

    Reply

  2. hallo, wah sejuknya. kt sana ade jual ais kacang tak?
    seien sie vorsichtig, bis spater & auf wiedershen🙂

    Reply

  3. hey Li Neo… this is Mee Fen…. how have u been doing..? You and Tania are studying together in Switzerland? How cool!

    Reply

  4. macam tak sangka….wat hapen??😀 baguslah…congrats~

    Reply

  5. knapa blog ini tak semacam dahulu, tiada meriah.

    Reply

  6. Posted by fyza_7 on April 16, 2009 at 4:06 pm

    Hi Tay,

    Ko mesti dah fasih ckp french kan? hehehe

    Reply

Leave a Reply

